Ebba Witt-Brattströmska Kompaniet (9:2)
Det tycks Stäppvargen som om många av de misstolkningar som präglade den tidigare debatten upprepas här. Kännetecknande för många inlägg är att de som kommenterar läser EWB som djävulen läser bibeln. Ansåg EWB att modersmålsundervisning var dåligt? Att det finns en motsättning mellan modersmålsundervisning och svenskundervisning? Både ja och nej. Stäppvargen tror att det EWB menade var att om en satsning ska göras för att främja integration så är det bättre att satsa på svenskundervisning än modersmålsundervisning. En missuppfattningen kan dock återfinnas i det implicita antagandet att modersmålsundervisning inte har någon positiv effekt på integrationsfrågan. Det verkar ju onekligen, om man får tro högskoleexpertisen, som att den visst har det.
Inger Lindbergs uttalande om det ”föraktfulla” i att efterlysa ett större inslag av svensk skönlitteratur i undervisningen verkar vara en smula överdrivet. Det är väl ändå självklart att det krävs en grundläggande förståelse för ett språk för att kunna ta del av dess litteratur? Så självklart att inte ens EWB kan undgå det? Så självklart att EWB utgår från det och säger att skönlitteraturen också måste få sin roll för att fylla språket med mening? Det tror i alla fall Stäppvargen.
Sedan åter till ur-debatten. EWB säger att man inte kan överge människor i språkfrågan när de bara kan prata ”blattesvenska”, utan att de måste få en chans att lära sig god svenska också. Gringo protesterar och anser att det visst duger att prata ”miljonsvenska” och att allt annat snack är språkfascistiskt. Det är ur det ljuset man får läsa EWB:s uttalanden, som åsikter om att miljonsvenskan inte duger som alternativ till svensksvenskan – basta!
Merparten av de 536 personer som deltagit i debatten rycker denna ursprungliga diskussion ur sitt sammanhang, för att ondgöra sig över 421 olika hemskheter. Lite korkat kan man tycka - de borde ju kunna tänka lite nyanserat - men samtidigt får man lov att uppskatta skådespelet som blev resultatet av dessa djävulsläsningar. Jag menar, vad skulle Stäppvargen annars ha skrivit 1 579 inlägg om?
Inger Lindbergs uttalande om det ”föraktfulla” i att efterlysa ett större inslag av svensk skönlitteratur i undervisningen verkar vara en smula överdrivet. Det är väl ändå självklart att det krävs en grundläggande förståelse för ett språk för att kunna ta del av dess litteratur? Så självklart att inte ens EWB kan undgå det? Så självklart att EWB utgår från det och säger att skönlitteraturen också måste få sin roll för att fylla språket med mening? Det tror i alla fall Stäppvargen.
Sedan åter till ur-debatten. EWB säger att man inte kan överge människor i språkfrågan när de bara kan prata ”blattesvenska”, utan att de måste få en chans att lära sig god svenska också. Gringo protesterar och anser att det visst duger att prata ”miljonsvenska” och att allt annat snack är språkfascistiskt. Det är ur det ljuset man får läsa EWB:s uttalanden, som åsikter om att miljonsvenskan inte duger som alternativ till svensksvenskan – basta!
Merparten av de 536 personer som deltagit i debatten rycker denna ursprungliga diskussion ur sitt sammanhang, för att ondgöra sig över 421 olika hemskheter. Lite korkat kan man tycka - de borde ju kunna tänka lite nyanserat - men samtidigt får man lov att uppskatta skådespelet som blev resultatet av dessa djävulsläsningar. Jag menar, vad skulle Stäppvargen annars ha skrivit 1 579 inlägg om?
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home